36409

پیام آقای دکتر یوسف وند رئیس دانشکده علوم به مناسبت فرارسیدن ۱۶ آذر ، روز دانشجو

بسم الله الرحمن الرحیم 

 

قبل از هر چیز فرارسیدن ۱۶ آذر، روز دانشجو که  نماد آگاهی، بصیرت و استکبار ستیزی جوانان دانشجو  است را به همه ی دانشجویان  عزیز تبریک عرض می کنیم‌.
۶۹ سال پیش هنگامی که ریچارد نیکسون معاون رئیس جمهوری آمریکا برای تکمیل فرآیند اهداف استعماری و تسلط بر کشور به ایران آمده بود، با اعتراضات دانشجویان مواجه شد و طی اعتراضات گسترده دانشجویی، سه دانشجوی انقلابی، مصطفی بزرگ‌نیا، احمد قندچی و مهدی (آذر) شریعت رضوی به شهادت رسیدند و ۱۶ آذر به نام این سه شهید مزین و بعدا به علت عظمت و آثار الهام بخش آن، روز دانشجو نام گرفت. 
رخداد تاریخی و  ماندگار 16 آذر 1332 بعنوان پیشران  اولیه جنبش دانشجویی، الهام بخش بیداری  و نقش آفرینی نسل های بعدی دانشجویی  جهت مبارزه با استکبار، استعمار، استحمار و استبداد مستظهر به نظام سلطه و امپریالیسم  بود.  جنبش دانشجویی با پیروزی انقلاب اسلامی به رشد و شکوفایی و بلوغ رسید و در صحنه ها و عرصه های مختلف ( اعم از دفاع مقدس،  جهاد سازندگی، پیگیری آرمان های انقلاب، جهاد علمی، رشد و بالندگی کشور) نقش آفرینی نمود‌.
یکی از الزامات عظیم استکبار ستیزی، استقلال طلبی است. گوهر بزرگی که بعنوان اولین واژ‌ه شعار مردم ایران در انقلاب شکوهمند ۵۷ نمایان شد. اکسیری که برای آن هزینه ها داده ایم و دست آوردهای بزرگی را هم به دست آورده ایم.
شعار برخواسته از شعور ملت ایران برای استقلال سیاسی با انقلاب ۵۷ محقق شد.‌ اما جنبه های دیگر استقلال، از جمله استقلال اقتصادی(به معنای آسیب ناپذیری آن)، رسالت بزرگی است که بر دوش این نسل و نسل های آینده (بعنوان بزرگترین ظرفیت و سرمایه) کشور است. 

یکی از ویژگی های جوانان انقلابی اتخاذ اهداف آرمانی و پرواز در افق های زیبا برای ساختن آینده ای روشن و امید‌ار کننده است.
تاریخ پر افتخار گذشته جنبش دانشجویی بیانگر این ‌واقعیت  است که  دانشجویان متعهد و انقلابی برخوردار از بینش سیاسی و پیشرو در دانش روز، این خوی استکبار ستیزی و استقلال طلبی را  در خود حفظ کرده و در طول زمان آن را  تکامل بخشیده اند. لذا ثابت کرده اند که این روش مبارزه با استکبار و حق طلبی و دفاع از کشور یک حرکت مقطعی و یک تاکتیک مربوط به مکان و زمان خاصی نیست، بلکه حرکتی  است که در طول زمان جاری است  و آرمان و هدفی است که در بستر انقلاب اسلامی یه رشد و بالندگی رسید و و با پیگیری دقیق آن باعث آگاهی و سعادت مردم ایران، منطقه و جهان خواهد بود.
دانشگاه نه فقط محل جوشش علم و دانش است بلکه از آن مهمتر کارخانه رشد و تعالی انسان و  محل پیدایش دید و بینش عمیق نسبت به مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی جامعه  پیرامونی و جهان است.  آینده نگری، نگاه حل المسائلی، ساختن دانشگاهی در سطح دانشگاه نسل چهارم و پنجم با دانش آموختگان کار آفرین، بنیان گذاری امورات اقتصادی بر اساس دانش و علم  به همراه پیگیری آرمان ها و عدالت طلبی و نفی استکبار و نظام سلطه از الزامات و اقتضائات حرکت دانشجویی در مسیر استقلال طلبی و نقش آفرینی  دانشجوی دانشمند،  متعهد و انقلابی است. تحصیل علم نافع و ثمر بخش به همراه کسب دقیق دیدگاه های درست سیاسی، عقیدتی و مهارت های صحیح زندگی در عصر پیچیده حاضر  از موضوعاتی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.  
یکی از  موضوعات پیچیده عصر حاضر  استفاده از ابزارهای پیشرفته برای استیلای فرهنگی و سیاسی استعمارگران و نظام سلطه است. پیگیری جنگ های ترکیبی بالاخص جنگ های  نرم  روانی و  شناختی در بستر فضای مجازی و رسانه ای از مهمترین این ابزارهاست.  
  حرکت دانشجویی بیدار و آرمانخواه می تواند باطل السحر  جادوی استکبار و خنثی کننده فضاسازی های او در این فضا ها باشد.
یکی از موضوعات چند ماه گذشته در بعضی از دانشگاهها، مشاهده حرکات معکوسی است که با آرمان های دانشگاه و دانشجوی انقلابی نه فقط همخوانی ندارد بلکه با آن در تضاد است.
حرکات دانش گریزی، اختلال در برنامه های پیشبرنده علمی، شعارهای ساختارشکنانه، ایجاد رعب و وحشت برای دانشجویان، به گروگان گرفتن دانش، دانشگاه و دانشجو توسط عده قلیلی با ابزار فضای مجازی و رسانه ای و با توسل به تهدید و مبتذل ترین روش های ممکن بخشی از صحنه ای است که با آرمان های دانشگاه و دانشجوی مسئول در تضاد است و در مقابل حرکت آرمانخواه دانشجویی  قلمداد می شود. 
این نوع حرکات، حتی اعتراضات طبیعی دانشجویان را هم مخدوش و  آن را غیر قابل دفاع می کند. به نظر می رسد که با درک درست پیام ۱۶ آذر توسط همه دانشجویان، این روز مبارک پایانی باشد بر این حرکت های مخرب و غیر سازنده . 
امروز دانش و دانشجو باید بخش مهمی از راه حل مشکلات کشور باشند  لذا مسئولین مربوطه  باید زمینه بروز و ظهور بیشتر این نقش در تمام رشته ها را فراهم کنند. 

در پایان بار دیگر روز تاریخی ۱۶ آذر را گرامی داشته و این روز که‌ نماد استکبار ستیزی دانشجویان این مرز و بوم است را به همه ی عزیزان دانشجو تبریک عرض می کنیم. به این نکته مهم باید تاکید شود که راه دقیق پیگیری آرمان های به حق دانشجویی تبعیت از رهنمودها و فرامین خیرخواهان بزرگ کشور یعنی امامین انقلاب است
به فرزندان خود و کشور عزیزم، عرض می کنم که مختصات زمان معاصر ایجاب کننده شرایطی است که درک درست و دقیق آنها از الزامات حضوری فعال و نقش آفرین شما دانشجویان در این شرایط است. اولین گام، درک دقیق این شرایط و ترجمه درست زبان زمان معاصر است. دومین مرحله درک دقیق عرصه ها و شناخت راهها و بی راهه هاست. شناخت دوستان و دشمنان، شناسایی شتاب دهنده ها و موانع،  تمیز گزاره های درست از روایت های غلط،  و ... از الزامات این حضور فعال و مسئولانه است حضوری که قدر تمام لحظات خود در کسب علم و اخلاق و عقیده درست بدانیم و در رشد و تعالی لحظه به لحظه خود حساس باشیم.  عزیزان تعلق خاطر به کشور و وحدت ملی و احساس خدمت به کشور و مردم از ارزش های وجودی ماست. در این مسیر از خداوند بزرگ توفیق الهی را برای شما و خود مسئلت می نمایم. بعنوان یک معلم به همه ی عزیزان توصیه می کنم که  روحیه‌ی امید و تلاش و پیشرفت را همواره در خود افزایش دهید و با بروز توانایی خود . آینده ای روشن را برای خود و کشور رقم بزنید؛ خود را برای هرچه بهتر ساختن و آراستن آن آماده کنید. دعاگوی همه شما هستم. 

موفق باشید ان شاءالله".
 ۱۶ آذر ۱۴۰۱  نامدار یوسف وند 

 


 


شناسه : 3217092

آخرین اخبار